
Energieleverancier failliet – dat is schrikken, maar geen paniek. Je blijft namelijk gewoon stroom en gas ontvangen. In deze blog lees je wat je moet doen als je leverancier failliet gaat. We leggen uit hoe het zit met de continuïteit van je energie, de automatische overgang naar een nieuwe leverancier, en wat je moet regelen rondom rekeningen en tegoeden.
Blijf je stroom en gas ontvangen?
Ja, gelukkig wel. Ook als je energieleverancier failliet gaat, valt de levering niet plotseling uit. De toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) zorgt ervoor dat een andere leverancier de levering overneemt. Je energie wordt dus niet afgesloten – je hoeft niet bang te zijn dat je in de kou komt te zitten.
Word je automatisch overgezet naar een andere leverancier?
Ja. Binnen ongeveer 20 werkdagen krijg je automatisch een nieuwe energieleverancier toegewezen, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, en je kunt in deze periode niet zelf kiezen– dit is wettelijk zo geregeld. Meestal krijg je bij de nieuwe leverancier een variabel contract met nieuwe (vaak hogere) tarieven. Tijdens deze vensterperiode kun je nog niet overstappen van leverancier. Pas na een opzegtermijn van ~30 dagen kun je dat tijdelijke contract opzeggen, meestal zonder opzegboete.
Moet je zelf actie ondernemen?
In principe hoef je direct niets te doen – de energievoorziening loopt door en je krijgt vanzelf bericht van de nieuwe leverancier. Let op het volgende:
-
Geef je meterstanden door. Vraagt je oude of nieuwe leverancier om meterstanden? Geef die dan door voor een correcte eindafrekening.
-
Controleer de eindafrekening. Hierop zie je of je nog moet bijbetalen of geld terugkrijgt. Moet je bijbetalen, dan ben je verplicht dat te doen. Heb je juist een tegoed, dien dan een vordering in bij de curator – de kans is groot dat je je geld niet helemaal terugziet.
-
Vergelijk de tarieven van je nieuwe contract. De tijdelijke tarieven zijn vaak hoog. Als een andere leverancier goedkoper is, kun je na de opzegtermijn van het tijdelijke contract overstappen naar een leverancier van jouw keuze.
Kortom, Energieleverancier failliet?
Ook als je energieleverancier failliet gaat, zit je niet zonder energie. Het is vooral een kwestie van administratie en geduld, dus geen reden tot paniek. Houd je post en e-mail in de gaten voor berichten van de (nieuwe) leverancier en controleer goed je afrekeningen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Voor meer informatie kun je altijd terecht bij autoriteiten zoals ACM ConsuWijzer.
Wij hebben een overzicht gemaakt van leveranciers die wij goed vinden samenwerken met zonnepanelen, lees de blog hier!