CHAdeMO is een snellaad-standaard voor elektrische auto’s. Het systeem is rond 2010 ontwikkeld door een samenwerkingsverband van Japanse autofabrikanten en energiebedrijven. Met deze connector kan een EV in korte tijd veel kilometers bijladen. In Europa en Noord-Amerika wordt CHAdeMO steeds minder gebruikt, omdat hier de CCS-standaard de norm is.
CHAdeMO Versus CCS
CHAdeMO heeft een aparte, grote ronde stekker die alleen voor snelladen wordt gebruikt. CCS (Combined Charging System) gebruikt één gecombineerde stekker (type 2 plus extra contacten) voor zowel normaal laden als snelladen. Een CCS-laadpunt kan veel hoger vermogen aan (soms 150–350 kW), terwijl CHAdeMO-punten doorgaans rond de 50–100 kW halen. Bovendien geldt in Europa sinds 2014 dat nieuwe snelladers CCS moeten aanbieden, waardoor CHAdeMO geleidelijk minder voorkomt.
Voordelen en nadelen
-
Voordeel: Snelladen – kan auto’s in korte tijd flink opladen (ongeveer 120 km extra in 30 min).
-
Voordeel: Veelgebruikte Japanse standaard – veel (oudere) Nissan Leaf- en Mitsubishi Outlander PHEV-modellen hebben een CHAdeMO-aansluiting.
-
Nadeel: Beperkt netwerk – minder dan 30% van de Europese snellaadpunten heeft deze connector (en op nieuw geplaatste snelladers is dit aandeel nog maar ~15%).
-
Nadeel: Lagere laadsnelheid – levert meestal rond 100 kW, terwijl moderne CCS-laders vaak honderden kW ondersteunen.
-
Nadeel: Veroudering – vrijwel alle nieuwe EV’s krijgen alleen CCS. Bijvoorbeeld eist Frankrijk inmiddels dat nieuwe snelladers enkel CCS (Combo2) aanbieden.
Geschikte auto’s
CHAdeMO is vooral relevant voor (oudere) Japanse modellen. Bekende voorbeelden zijn de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander PHEV. Ook sommige andere Aziatische EV’s hadden CHAdeMO. Nieuwere modellen, zoals de Nissan Ariya, hebben inmiddels uitsluitend een CCS-aansluiting. Als je een elektrische auto koopt, let er dan op welk type snellaadstekker erop zit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Toekomstbestendig in Europa?
In Europa is de toekomst van CHAdeMO onzeker. Fabrikanten en wetgevers richten zich bijna volledig op CCS. Zo zijn de regels in landen als Frankrijk aangepast zodat nieuwe snelladers alleen CCS hoeven te ondersteunen. Uit analyses blijkt dat het belang van CHAdeMO sterk afneemt. Er wordt gewerkt aan een volgende generatie (ChaoJi), maar voor veel Europese rijders blijft CCS vooralsnog de dominante standaard.
Conclusie
CHAdeMO kan handig zijn als je een (oudere) Japanse EV bezit die deze stekker ondersteunt. Voor de meeste nieuwe of tweedehands EV’s is echter een CCS-aansluiting de veiligere keuze voor de toekomst. Kies je toch voor een auto met CHAdeMO, informeer dan goed naar beschikbare laadpunten. CCS is nu de meest gangbare standaard voor snelladen in Europa, dus voor de meeste consumenten heeft een CCS-auto meer toekomstwaarde.
Benieuwd of in de toekomst je elektrische auto als thuisbatterij kan dienen? Lees het hier!